Leta i den här bloggen

lördag 23 januari 2010

Kattungemat



Tänkte berätta lite hur det går till när jag tillverkar kattungemat.


Kattungemat skiljer sig egentligen inte alls från vanlig BARF-mat, som innehåller precis allt en kattunge behöver, men eftersom en kattunge inte har så mycket till tänder i början så ger jag mat som liknar vanlig blötmat i konsistensen för at det ska vara lättare att få i sig.

Min kusin som är kattuppfödare hade en riktig skräckupplevelse med en av sina kattungar som svalde en alldeles för stor bit rå kyckling och satte denna i halsen, och han blev blå och tuppade av innan hon lyckades få ut den. Lugn, han överlevde.

Detta berodde på att hon utfodrade sina katter tillsammans och dom fick mer eller mindre slåss för maten, detta gör att de äter så fort de bara kan för att få i sig maten och har då lätt för att sätta i halsen. Man bör ha 1m mellan katterna om man har flera katter när man utfodrar, för att undvika att de stressas av varandra när de äter.

Med detta i åtanke så är det också en anledning till att jag gör kattungemat av hälften mixat, hälften finhackat kött.

Med små ”chunks” av kött i maten uppmuntrar man kattungen att tugga lite, vilket lär den hur den ska tugga när den får börja äta riktiga bitar med kött.

Min kattungemat innehåller;

Fläskfärs
Kycklingfärs
Lammfärs
Lever
Hjärta
Njure
Kycklingmage
Frukt/ Grönsaker (ångkokta)
Alger
Vegetabiliska oljor
Äggskal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar